Dziś są imieniny: Tymoteusza, Michała, Tytusa

  • Kształcenie zdalne - materiały
    • Slider 68

Informacja Rzecznika Praw Dziecka

Stajemy w obliczu pogarszającej się sytuacji ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Jest to obecnie szczególnie palący problem, zważywszy, iż nasila się w wyniku dotkliwej dla nas wszystkich sytuacji związanej z panującą pandemią koronawirusa oraz wiążącymi się z nią przymusem izolacji, ograniczenia kontaktów, w tym też utrudnionej możliwości uzyskania pomocy psychologicznej w sytuacji wystąpienia potrzeby jej otrzymania. Jak wynika z doniesień medialnych, badań, rozmów z najmłodszymi, a także profilu spraw, z którym zwracają się do Rzecznika Praw Dziecka dzieci oraz dorośli, młodzi ludzie każdego dnia borykają się z problemami przemocy rówieśniczej i domowej, nadużyciami ze strony dorosłych, depresją, hejtem – również w cyberprzestrzeni, niesprawiedliwym traktowaniem, brakiem zrozumienia, trudnościami okresu dojrzewania, uzależnieniami, samotnością, a także innymi problemami, których rozwiązanie wymaga odpowiedniego wsparcia, opieki i troski osób dorosłych – nie zawsze jednak tę pomoc otrzymując.

Podczas, gdy na efekty wdrażanej reformy opieki zdrowotnej mającej na celu wzmocnienie pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla najmłodszych trzeba będzie jeszcze poczekać, jest ona potrzebna już dzisiaj. Z uwagi na powyższe, przez wzgląd na troskę o dobro dzieci Rzecznik Praw Dziecka zainicjował przedsięwzięcie stanowiące jedną z możliwości odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży zmagających się z kryzysem psychicznym – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12 i dedykowany młodym ludziom czat internetowy prowadzony przez profesjonalnych psychologów. Podejmując kontakt za pośrednictwem tych dwóch kanałów komunikacji dziecko uzyskać może natychmiastowe wsparcie, podzielić się swoimi przeżyciami i wspólnie ze wspierającą osobą dorosłą zastanowić się nad rozwiązaniem swoich problemów.

Stworzony w 2008 roku telefon zaufania przez lata funkcjonował w dni powszednie, a po godzinach urzędowych można było zostawić wiadomość, na którą eksperci odpowiadali kolejnego roboczego dnia. Obecnie będzie on całodobowy. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka wspomogła Telekomunikacja Polska (obecnie Orange), jako operator telekomunikacyjny zaangażowany społecznie w pomoc dzieciom. Dzięki tej współpracy dzwoniący pod numer telefonu zaufania nie ponoszą żadnych kosztów.

Także wspomniany wcześniej czat internetowy ma charakter nieodpłatny, nie wymaga również logowania ani instalowania aplikacji. Komunikacja odbywa się na stronie internetowej rzecznika – brpd.gov.pl, a obsługujący czat eksperci są osobami profesjonalnie przygotowanymi do udzielania dzieci i młodzieży takiego wsparcia.

Ogromna w tym rola nas, jako osób dorosłych, aby uświadomić dzieciom i młodzieży możliwość uzyskania stosownego wsparcia w sytuacji, kiedy tylko będą jej potrzebować. Z tego też powodu Rzecznik Praw Dziecka zwraca się do Państwa z uprzejmą prośbą o poinformowanie - za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub innych dostępnych narzędzi - uczniów kierowanych przez Państwa szkół o możliwości uzyskania wsparcia poprzez kontakt z Dziecięcym Telefonem Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12, jak również poprzez bezpieczny czat internetowy prowadzony na stronie - https://brpd.gov.pl/sos-czat/. Więcej na ten temat przeczytać można na stronie https://brpd.gov.pl/2020/12/07/startuje-calodobowy-dzieciecy-telefon-zaufania-i-czat-internetowy/.

Wyrażam nadzieję, iż podjęta przez Rzecznika inicjatywa w realny sposób przyczyni się do poprawy dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży. Liczę na Państwa współpracę. Informuję, że od dnia 29 czerwca 2020 r. siedziba Biura Rzecznika Praw Dziecka mieści się pod nowym adresem. Z uwagi na powyższe, proszę bieżącą korespondencję kierować na adres: ul. Chocimska 6, 00-791 Warszawa.

Z poważaniem

Dyrektor Zespołu ds. Edukacji i Wychowania

Ireneusz Maj

  • licznik odwiedzin

    Odwiedzin wszystkich 113309, odwiedzin dzisiaj: 25

Script logo
W górę..